Staţia de metrou ştearsă de Elena Ceauşescu


 Metroul bucurestean este de multe ori atribuit regimului comunist , dar putini stiu ca sistemul de metrou nu a fost conceput pentru a usura viata romanilor.Acest mijloc de trasport subteran a reprezentat o ambitie pentru Nicolae Ceausescu , care a vrut sa demonstreze ca si el poate construi un sistem de metrou ca cel vazut la Viena.
La 33 de ani de la inaugurarea primului tronson de metrou din Romania (Timpuri Noi – Petrache Poenaru) , detalii halucinante ies la iveala.
In timpul constructiei Magitralei 2 (Berceni – Pipera) , „tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu” a considerat ca Linia 2 de metrou are prea multe statii ,asa ca ordinul ei pentru proiectanti a fost clar: „Sunt prea multe staţii, mai răriţi-le!”.Astfel statia Piata Romana a fost „stearsa” de pe hartie , proiectantii hotarand sa o construiasca pe ascuns.Marea problema a Elenei Ceauşescu era că atât clasa muncitoare, cât şi tineretul „au început să se îngraşe” şi aveau nevoie de mai multă mişcare.
„Am primit comandă de la partid să excludem cel puţin o staţie din schemă, ceea ce ne era aproape imposibil pentru că şi-aşa erau puţine şi ne dădeau planurile peste cap, tehnic vorbind. Am decis să eliminăm, doar pe hârtie, staţia cea mai importantă, ca ulterior să fim «obligaţi» s-o punem la loc. Este vorba de Piaţa Romană”, a explicat Călinescu, actualul şef al direcţiei de Consultanţă Metroul S.A.

Călinescu povesteşte că atunci când au început lucrările pe tronsonul Berceni-Pipera, prin ´86, oamenii care lucrau oficial la bucata de tronson Piaţa Universităţii-Piaţa Victoriei au pregătit terenul în zona Romană, fără a scăpa vreo vorbă.
Astfel, într-un timp record de trei luni, constructorii au făcut nişte galerii în spatele zidurilor groase pe care le vedem astăzi, cu gândul de a fi tranformate în peroane, aşa cum s-a şi întâmplat. De aceea, când privim acum staţia de metrou vedem că aceasta are forma unei arcade, pentru că pe-aici, până s-a aprobat „de sus” construcţia staţiei, metroul a circulat fără oprire, circa un an, între Universitate – Piaţa Victoriei.
Când cuplul Ceauşescu s-a convins că este necesară staţia, la presiunea bucureştenilor care se pare ca au trimis mii de solicitari, pereţii au fost sparţi cu picamerul, ca să se poată face culoarul de acces la metrou.
Însă spaţiul a fost lăsat foarte îngust din cauza pericolului pe care îl presupunea o demolare masivă în acea zonă, pe Magheru, foarte afectată de cutremurul din ´77. Asta pentru că săpăturile se făceau pe la suprafaţă, nu ca acum, doar pe sub pământ.
In prezent statia Piata Romana a devenit o atractie pentru sinucigasi , numarul celor care au hotarat sa incheie socotelile cu viata aruncandu-se in fata unei garnituri de metrou in aceasta statie fiind destul de mare , in comparatie cu celelalte statii.
Cu bune si rele , sistemul de metrou administrat astazi de Metrorex este folosit de aproximativ 600.000 de oameni pe zi , iar ambitia lui Nicolae Ceausescu s-a dovedit a fi in final benefica pentru romani.

Posted on Aprilie 2, 2012, in Home and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. interesanta istorie… nu o stiam…
    multam pentru ca ai facut-o de cunoscut..

Leave a reply

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: